vrijdag 2 december 2011

Snoeien met een verlengsnoer...

In onze tuin staat een appelboom. Al heel erg lang. Minstens 100 jaar...

Rechts zie je de appelboom staan, deze foto is in 2006 gemaakt...















Hij staat precies in het midden van de tuin en zeker de helft van de takken is dood. Verder zit ie vol met mistletoe. Dat wil op zich niet zoveel zeggen, want deze parasiet zie je bijna bij alle bomen hier. Mij kon het nooit zoveel schelen dat de boom amper bloesem gaf en al helemaal geen appels meer. Het was een oude boom en oude bomen moet je gewoon met rust laten.
Daarbij komt, moet ik eerlijk bekennen, dat de oude bewoner niet wilde dat de boom omgehakt zou worden. Pierre, zo heette hij, is inmiddels overleden, maar ik heb het gevoel dat hij me het erg kwalijk zou nemen als ik de bijl erin zou zetten. En wat dan de gevolgen zijn... brrr, daar wil ik niet aan denken.
Wel hadden we links en rechts gevraagd aan 'deskundigen' of ze onze boom wilden snoeien, maar waarschijnlijk is het een oninteressante klus want zelfs na een paar jaar staat de boom er nog steeds bij zoals we hem voor het eerst zagen.
Totdat we een paar dagen geleden in de tuin waren, Rens en ik. Al kletsend sprongen we af en toe omhoog om een oude tak uit de boom te trekken. Eigenlijk wel leuk. We werden steeds fanatieker, de takken waren zo dood dat ze makkelijk afbraken. We moesten wel steeds hoger springen om erbij te kunnen. Niet veel later hadden we er een trapje bijgehaald, en weer wat later een ladder. De boom gaf met een hoop gekraak en gesputter haar takken af.


Een boom snoeien met behulp van een verlengsnoer, jaja...



















Toen we ook met behulp van de ladder niets meer weg konden zagen verzonnen we een nieuwe list. Een dik touw, die gooi je om een tak heen en dan maar trekken. Maar ja, een dik touw hadden we niet... Dan maar de verlengsnoer... Ja ja, je wordt steeds inventiever hier...

Nu, twee dagen later, is de boom zo goed als kaal. Op het bovenste gedeelte na, want we hebben nog niet kunnen verzinnen hoe we daar nou bij moeten. Ja, in de boom klimmen, maar dat zien we allebei niet zo zitten, met een zaag in je handen...
Maar daar komt ook wel een oplossing voor, net als voor alle andere dingen waarvan je denkt dat je die nooit zonder hulp kunt.

4 opmerkingen:

  1. Hans van Rijen3.12.11

    Jammer van zo'n oude boom eigenlijk. Maar hoe staat het met de bouw van de "hut" achter in jullie tuin? Kunnen we er volgend jaar genieten van de herten 's ochtends vroeg?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hoi Hans,
    Maak je geen zorgen over de boom, hoor! We hebben alleen de dode takken eruit gehaald (dat waren er heel wat), maar hij wordt er alleen maar mooier op, geloof me!
    Het onderstel van de paalhut staat er al, nu zijn we bezig met de rest...
    to be continued...
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Anoniem3.12.11

    Grappig Annette, en inderdaad zonde van zo'n mooie boom. Duurt toch weer heel wat jaren voor er weer zo eentje staat. Je kunt toch ook de boom ingaan, je goed vastzetten en dan pas de zaag omhoog laten komen? Want het lijkt me wel de moeite waard. Veel bomen, hoe oud ook, knappen dermate op van zo'n snoeibeurt dat er weer vrucht komt. Succes in elk geval! Michiel

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hee Michiel, leuk om je hier tegen te komen!
    Euh, de boom ingaan... makkelijker gezegd dan gedaan, hoor. Hoe kom ik daar links bovenin die boom? Ik ben geen aap :)
    Voorlopig hebben we weer genoeg gesnoeid, bij de laatste tak die we eruit trokken brak de verlengsnoer en kukelde ik keihard achterover, hahaha, dat was de straf van Pierre... de volgende dag was ik helemaal bont en blauw, ik kan geen appelboom meer zien...
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen