donderdag 29 december 2011

Wie schrijft die blijft

Wat doe je als de wind door de schoorsteen blaast en de regen tegen de ramen striemt? In bed gaan liggen is een optie, maar dat houd ik nooit lang vol. Gasten voor de chambre d'hôte zijn er wel, maar niet zo vaak als in de hoogtijdagen. Voorlopig is het even wachten op redigeerwerk voor mij, dus ook daar kan ik me niet mee bezighouden. De ultieme periode om blogs te gaan schrijven. Eerst bedacht ik deze blog. Die staat nu redelijk op zijn pootjes en het doet me veel plezier om te zien dat mijn blogs tot in Afrika en de Verenigde Staten worden gelezen. Jaja, wie had dat gedacht?

Maar algauw begon het schrijversbloed weer te kriebelen en besloot ik om een nieuwe blog te beginnen. Eentje waarbij ik mijn ideeën over consuminderen eens lekker kwijt kon. Al jaren geleden hield ik me met actiegroepen en milieu bezig. Ja, een geitenwollensok noemden ze dat toen. Haha. Nou heb ik van zijn levensdagen nooit geitenwollensokken gedragen en ben ik dat ook niet van plan. Ze lijken me erg te kriebelen en te stinken. En wat een etiket... Omdat je acties voert tegen het gebruik van plastic zakjes in winkels en tegen milieuvervuiling in het algemeen ben je dus een sok van een bepaald soort materiaal?
Nu is het opeens een trend om milieubewust en duurzaam te zijn en over die sok wordt niet meer gesproken. Als er nu een politicus het volk aanmaant zuiniger aan te doen met energie dan komt het bij niemand op om 'geitenwollensok' naar die persoon te roepen.

Maar goed, hier zit ik dus, in the middle of nowhere, stukjes te schrijven over zaken die mij al jarenlang bezighouden en die ik nu eens lekker met de moderne methodes en media vorm kan geven.
Mocht je een keertje niets te doen hebben tijdens een regenachtige, kille dag dan weet je wat je te doen staat... Mijn nieuwe blog lezen!

5 opmerkingen:

  1. Hoi,
    Ik heb even een kijkje op je nieuwe blog genomen. Interessant. Ik moet wel toegeven dat ik me er minder mee bezig houdt als zo'n 25 jaar geleden. Het geloof in een betere wereld is zo langzamerhand wat wegge-ebt. Wat niet inhoudt dat het me allemaal koud laat, welnee... wij hebben zonnepanelen op ons dak in LDF en gebruiken water uit een natuurlijke bron, genieten ervan om van tweedehands meuk weer wat leuks te maken... maar verbruiken ontzettend veel diesel(in het verleden gas) om er zoveel, als mogelijk is, van te kunnen genieten. M.a.w. vaak zijn dingen heel tegenstrijdig. 'Geitewollensokken' vind ik over het algemeen wel leuk.
    Groetjes van een natuurliefhebster,
    Cilia

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hee Cilia, wat ontzettend leuk dat je hierop inhaakt. Kijk, dit is nou precies wat mijn bedoeling was. Een beetje stof op doen waaien zodat er over en weer gefilosofeerd kan worden. Maar je moet echt niet denken dat mijn leven er zo milieuvriendelijk uitziet hoor. Ik ben geen vegetariër, ik rijd auto (als een Renault 4 een auto genoemd mag worden) en ik doe duizend dingen fout. Maar ik probeer toch wel om het milieu zo min mogelijk te belasten. En consuminderen zit in mijn bloed, net als jij doet het me enorm veel plezier oude spulletjes op te knappen en met een gloednieuwe keuken of splinternieuwe auto maak je mij niet eens blij. Toch zijn er veel dingen die beter kunnen, net zoals die zonnepanelen die jij dus al hebt aangeschaft. Zijn die nu echt zo enorm duur? En kun je die zelf plaatsen als je niet echt handig bent? Als je daar iets over zou willen schrijven dan hoor ik het graag. Zo kun je anderen misschien op weg helpen. Laat maar weten of je dat wilt. Binnenkort schrijf ik wat over een stichting Wij willen zon die collectief zonnepanelen inkocht. Maar ik zie dat ik weer veel te veel zit te schrijven, groetjes,
    Annette

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij zijn niet aangesloten op het elektriciteitsnet, daarom hebben we zonnepanelen geplaatst waarmee we accu's laden. Met een omvormer (1000 euro) maken we er 230V van. Vorig jaar hebben we 2 extra panelen gekocht, die kostten toen 550 euro p/st (135 Wp). Met 4 panelen kunnen we onder gunstige omstandigheden 2 kWh per dag opwekken. Als je gewent bent om op het dak te klimmen, kun je de panelen zelf plaatsen. Ik had hierbij de hulp van een vriend, dat werkt wat gemakkelijker. Voor het aansluiten van het geheel is enige handigheid vereist. Ik heb dit zelf gedaan, maar ik heb dan ook een elektrotechnische achtergrond.
    Ha Annette, het stuk hierboven heeft Henk geschreven... de ervaringsdeskundige :), hoop dat je er wat aan hebt. Als we weer in Nederland zijn bekijk ik je nieuwe blog even wat uitgebreider, we werken hier met een dongel (20 uurtjes internetten). Voor eerst even de vriendelijke groetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel erg bedankt voor jullie reactie, Henk en Cilia. Is het goed als ik dit stukje verwerk op mijn andere blog (http://www.tandjelager.blogspot.com)?
    Zo kunnen anderen er ook weer wat van opsteken. Het wordt natuurlijk alweer een stuk moeilijker als je allebei hoogtevrees hebt, hahaha. Maar ook dat heeft Rens al gedeeltelijk overwonnen. De held. Ik wacht even jullie antwoord af. In ieder geval hartstikke leuk zo'n snelle reactie. En als ik het zo lees, lijkt het financieel mee te vallen, maar eerst wil ik me er verder in verdiepen.
    Een Franse groet en geniet nog maar lekker van het lenteweer :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Da's prima, zo nou achter m'n gevulde bordje. Smul...smul.
    Een regenachtige groet.

    BeantwoordenVerwijderen