donderdag 26 januari 2012

Paalhut

Heb jij dat ook weleens? Dat je wakker wordt met een idee in je hoofd? Dat is zoiets moois. Waarschijnlijk heeft dat dan al een tijdje zitten broeden ergens in je hersenpan en floep, zomaar op een dinsdagochtend, komt het naar boven... Daar moet je gewoon iets mee doen. Vind ik.
Bij mij was dat afgelopen zomer het geval, ik wist opeens dat we een paalhut moesten bouwen in de tuin. 


koekoek... en nu nog waterpas zien te krijgen, hm..














Duh, een paalhut, zul je misschien denken, wat heb je daar nou aan? Dat weet ik eigenlijk ook nog niet precies, behalve dat je dan wel heerlijk omgeven wordt door de natuur en dat lijkt me te gek. Want in het achterste deel van onze tuin, nou ja, zeg maar grond, groeit alleen maar natuur. Ik noem dat geen onkruid, dat klinkt zo negatief. Het groeit en het bloeit dat het een lieve lust is daar. Zelfs herten en reeën en wie weet wie nog meer komen er graag en doen er zelfs een tukkie, dat kun je zien.
Dus eigenlijk voelde ik me wel bezwaard om daar de rust te gaan verstoren met het bouwen van een hut op palen. Maar aangezien wij geen elektrische apparaten gebruiken hoop ik dat ze het ons vergeven en het door de vingers willen zien.
Inmiddels staat het onderste gedeelte stoer in de klei. Zie foto.


De vloer ligt er ook al op, maar daar heb ik nog geen foto van. 




De rest moet nog komen, Rens moet eerst weer helemaal beter zijn, daarna gaan we vrolijk verder. Hoe en wat, daar hebben we nog geen idee van, maar dat zien we vanzelf. Want daar geloof ik echt in, dat er op het juiste moment het juiste idee komt.

Waarom ik dit nu vertel? Omdat Cilia, die ook een blog heeft, gisteren schreef over zelfvoorzienend leven. En dat spreekt me zo aan. Autonoom en zelfvoorzienend. Lijkt me een mooi streven, dat wijzelf ook langzaam maar zeker toe willen passen op ons leven. Maar daar bleef het niet bij. Gisteren stuurde Jelle mij een site die ook over zelfvoorzienend leven gaat. Jelle heeft zelf een website over het zelf op een makkelijke manier kweken van groenten. En op de site die hij me toestuurde vond ik een video die ik je niet wilde ontzeggen. Het gaat over een Amerikaanse architect, Michael Reynolds, die inmiddels al 35 jaar in de woestijn van New Mexico experimenteert met het bouwen van zelfvoorzienende huizen. Dus niet alleen qua water en energie, maar ook qua voedsel en overige benodigdheden. In feite hoef je nooit meer naar de winkel!

Kijk, daar word ik nu helemaal vrolijk van.
Echt kijken hoor, naar die video, zo indrukwekkend! 

6 opmerkingen:

  1. Hè, weer een latertje. Video net even bekeken, ik had al vaker wat over die earthships gezien... maar deze video nog niet. Mooi, ook vanuit architectonisch oogpunt. Ik ben dol op vreemdsoortige bouwwerken, bijv. Hundertwasser of Gaudi en ja Reynolds hoort daar zeker weten ook bij.
    Aha... een paalhut, lijkt me ook nog wel eens wat.
    Een hele late groet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi hoi,
      Hundertwasser en Gaudi, van de eerste had ik nooit gehoord (ai, bedankt voor de tip) maar Gaudi... wauw!
      Zo leuk om elkaar te inspireren!
      groetjes

      Verwijderen
  2. Geweldig idee, die paalhut :-) En wat goed dat je het zoveel mogelijk "geluidloos" gaat bouwen.

    Wil je meer weten over zelfvoorzienend leven, kijk dan ook eens op http://www.scoop.it/overleven.

    Succes en ik ben benieuwd naar het resultaat.

    Groet,

    Edmond Kreuk
    Ambiance de Vacances
    info@ambiancedevacances.eu

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Edmond, ik ga gelijk op die site kijken, bedankt! Ben heel benieuwd...
    Helemaal geluidloos lukt helaas niet, dat bouwen. Zeker niet als ik weer eens mijn hoofd stoot, haha.
    Maar inderdaad, ik heb een hekel aan al die apparaten die zo'n herrie maken, ook bij de verbouwing hebben we zoveel mogelijk handmatig gedaan. Een gemiddelde doe-het-zelver zou zich rotlachen als hij ons gereedschap ziet. Maar voor ons is het goed genoeg.
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat knap dat de onderkant al staat! Jammer natuurlijk dat Rens nu even niet verder kan. Maar ach, het is toch winter.

    De zelfvoorzienendheid (is dat zo eigenlijk wel een Nederlands woord?) doet me denken aan een (sinds kort ex) collega van me. Die woont sinds een paar maanden in Duitsland, ergens in een klein dorpje in de buurt van de Eiffel. Hun droom was om zelfvoorzienend te leven. Zeer moeilijk natuurlijk, maar het gaat natuurlijk ook om het zoveel mogelijk zelfvoorzienend zijn. Ik zal nog wel regelmatig contact met hem hebben. Misschien dat ik nog wat tips kan overbrengen.

    Groetjes,
    Hans

    PS. mensen zijn over het algemeen ook vaak "de apparaten die zo'n herrie maken"

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Hans,
      Wat een held, die ex-collega van jou, heb je gelijk een vakantie-adres erbij, haha. En kun je me mooi doorbrieven hoe zij het allemaal aanpakken. Zogauw het zonnetje weer gaat schijnen gaan we verder bouwen!
      Nu eerst verzinnen hoe we dat gaan doen...
      groetjes

      Verwijderen