vrijdag 20 januari 2012

Ze lopen hier een beetje achter, volgens mij...

Vandaag is het 20 januari.
Staat er ergens in Nederland nog een kerstboom met lichtjes? Volgens mij niet.
Ja, misschien bij iemand op zijn balkonnetje of bij Ome Kees in de huiskamer die maar geen afscheid kan nemen van die gezelligheid. Maar normaal gesproken is met Driekoningen toch de bezem door het huis gehaald? En zeker over het dorpsplein?
Nou, hier niet.


Hier staat nog steeds elke avond tot diep in de nacht en vanaf heel vroeg in de ochtend de kerstboom op ons dorpsplein te staan. Met lichtjes en al. Ik word er gek van. Ik was juist zo blij dat de kerst hier in Frankrijk maar uit een dag bestaat: eerste kerstdag. Een tweede kennen ze niet, heerlijk. Lekker overzichtelijk.
Waarom dan dat gedraal met die boom?
Ik weet dat dat niet alleen hier het geval is. Heel Frankrijk is nog getooid in kersttakken en tierelantijnen. Met lichtjes in alle kleuren en met van die rare nepcadeautjes met een grote strik die aan iedere tak gehangen worden.

Onze burgemeester liep flink te mopperen over het resultaat van de versieringen in het dorp, hij vond dat het maar met de Franse slag was gedaan. Zo zei hij het niet, met die woorden, maar het kwam er wel op neer.
Van mij krijgt hij gelijk. Die slingers met lichtjes, hoe heten die ook alweer, worden lukraak in de takken gesmeten, lijkt het wel. Zonder enige structuur. Zo van, nou, het is dat het moet, maar van mij hoeft die onzin niet.
En daar moet ik dus twee maanden naar kijken.
Nog even en ik pak een zaag...

4 opmerkingen:

  1. Ooo... heerlijk al die prulletjes en gekleurde lampjes, kan mij niet gek genoeg, tja... hier is dus echt niets meer. Trouwens ik denk dat de Fransen de uitdrukking: met de Franse slag niet geheel begrijpen, hahaha. Grappige is dat zij de uitdrukking : travail d'arabe gebruiken.
    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ohoooo, travail d'arabe... echt waar? Nou, interessant voor cultuurfilosofen en dergelijke :D Ik werk me nu een Franse slag in de rondte om het huis een beetje op orde te krijgen... volgende week schoonfamilie over de vloer!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Kneel.4.2.12

    Nou Annette het zag er keurig en gezellig uit hoor.en al het lekkere eten dat je vooruitl klaar .gemaakt had. Het was allemaal heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou, dank je wel, hoor. Graag gedaan!

      Verwijderen