zaterdag 4 februari 2012

Onder de appelboom van Rutger Kopland

Dit gedicht stuurde Koos Bol mij toe naar aanleiding van mijn stukje 'Snoeien met een verlengsnoer'.
Het heeft me erg ontroerd en ik wilde het daarom graag met je delen.
Koos, bedankt!





Onder de appelboom

Ik kwam thuis, het was een uur of acht en zeldzaam zacht voor de tijd van het jaar, 
de tuinbank stond klaar 
onder de appelboom.

Ik ging zitten en ik zat 
te kijken hoe de buurman 
in zijn tuin nog aan het spitten 
was, de nacht kwam uit de aarde 
een blauwer wordend licht hing 
in de appelboom.

 Toen werd het langzaam weer te mooi 
om waar te zijn, de dingen 
van de dag verdwenen voor de geur 
van hooi, er lag weer speelgoed 
in het gras en ver weg in het huis 
lachten de kinderen in het bad 
tot waar ik zat, tot 
onder de appelboom. 

En later hoorde ik de vleugels 
van ganzen in de hemel 
hoorde ik hoe stil en leeg 
het aan het worden was. 
Gelukkig kwam er iemand naast mij 
zitten, om precies te zijn jij 
was het die naast mij kwam 
onder de appelboom, zeldzaam 
zacht en dichtbij 
voor onze leeftijd. 
Rutger Kopland 



8 opmerkingen:

  1. Kneeltje4.2.12

    Wat een mooi gedicht, Annette!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, prachtig hè? Elke keer als ik het lees word ik een beetje weemoedig. Dat vind ik zo knap, dat een dichter of andere kunstenaar dat bij je teweeg kan brengen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Anoniem7.2.12

    Dag Annette.
    Niet voor niets een van mijn lievelingsgedichten.
    Fijn dat je het ook zo moi en ontroerend vindt.
    Koos

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha Koos,
    Eerlijk gezegd weet ik veel te weinig af van poëzie, dus ik ben heel blij dat ik op deze manier toch wat bij leer,
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Anoniem21.2.12

    hoi Annet, ik probeer nog een keer in contact met jou te komen. laat maar even weten of het goed is gegaan, groetjes Marion ( mario35@planet.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Marion,
    Misschien kun je me even een mailtje sturen?
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. marion22.2.12

    hoi Annette, je vraagt me om een mailtje, alleen ik weet je mail adres niet. wij hebben even gekeken waar jullie wonen in frankrijk en het lijkt me een mooie omgeving. wij wonen in de montagne vlak bij Cilia. groetjes Marion

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah, dat is inderdaad lastig. Mijn e-mailadres zit een beetje verstopt in mijn profiel: annette.kuypers@gmail.com. Ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt met je vraag of het goed is gegaan. Bedoel je het snoeien? Ja, dat is wonderwel goed gelukt. De boom ziet er nu zelfs een beetje exotisch uit, haha. Ik zal nog eens een foto plaatsen. Jij woont anders ook in een prachtige omgeving, in het zuiden van de Allier. Als ik de foto's van Cilia zie, wow!
      nou, misschien tot mails,
      groetjes

      Verwijderen