vrijdag 10 februari 2012

Spongebob



Sinds een jaar of twee heb ik een nieuwe hobby; schilderen. Via via kwam ik in contact met een heuse kunstschilder; Thibaud. Bij hem heb ik enkele maanden met plezier kennis gemaakt met acrylverf en kwasten. Nu eens geen muren en deuren die geschilderd dienden te worden, maar lekker kliederen op papier of doek. Een schat van een vent, Thibaud. In zijn rommelige atelier, verwarmd door een enorme houtkachel en begeleid door prachtige klassieke muziek, leerde ik de eerste kneepjes van het vak. Alles mocht en alles kon. Hijzelf werkte met olieverf, maar daar vond ik mezelf nog niet aan toe. Samen met een paar medecursisten hadden we de grootste lol. 

Omdat deze cursus voor mijn doen best wel prijzig was, ben ik er na een seizoen mee gestopt. Toch wilde ik, na een tijdje zelf geëxperimenteerd te hebben, meer leren. Dus toen ik Robert tijdens een schildersmanifestatie tegenkwam en zijn werk mij aansprak besloot ik weer les te nemen. Nu zou ik met olieverf gaan werken, dat leek me wel een uitdaging.

Robert bleek een impressionist in hart en ziel, en dat is toch even wat anders dan de vrije, ‘alles moet kunnen’-benadering van Thibaud.
Niets kon, zo leek het wel. Alles moest op de manier van de meester; de kleur, de verf, de manier van werken... En dat is wennen. Werd ik bij Thibaud aangemoedigd om dat te schilderen wat me op dat moment te binnen schoot, bij Robert riep dat verschrikte kreetjes op. Zogauw hij in de gaten kreeg dat ik ‘weer’ iets deed wat niet kon, rende hij met een lapje naar m’n werk toe en wreef mijn noeste arbeid in één veeg weg. Hoppa!
‘Bob l’eponge’ werd hij genoemd... Spongebob.
Daarna ging hij zelf aan het werk op míjn doek. Niet even, maar gerust een dik kwartier. Ik kon me een keer nog maar net bedwingen om hem niet te vragen er gelijk zijn naam onder te zetten. 

Ach, technisch gezien leer ik veel van hem, maar ik verlang toch stiekem terug naar de ontspannen sfeer bij Thibaud. Tja...

2 opmerkingen:

  1. Hahaha, hangen je wandjes zekers nu wel vol met ware kunstwerkjes (van Spongebob... oeps foutje... van jezelf). Ach, maar zo rekenen : oefening baart KUNST :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat mijn wandjes volhangen met zijn kunst? Ik dacht het niet, grrr.

    BeantwoordenVerwijderen