woensdag 16 mei 2012

Een tuin op poten

moestuin op poten
Eens kijken of ik nog kan schrijven.
Tja, het is inmiddels alweer zo'n tijd geleden dat ik een blog heb geschreven dat ik een beetje koudwatervrees heb ontwikkeld, haha.
Ik heb de afgelopen weken niet stilgezeten. Veel redactiewerk onder andere, maar ook een 'moestuin op poten' op poten gezet... Ja, dat is een aparte zin, dat moet ik even uitleggen.
Ik ben gek op moestuinen. Niet alleen vanwege de opbrengst, maar ook het gedoe eromheen. Het zaaien en oogsten en alles wat ertussenin zit.

Eerste moestuin... 

Tot dit jaar ging dat altijd mis. Net als mijn strijd met naaimachines (zie eerdere blog) had ik een strijd met  
moestuinen. De opbrengst van de laatste keer was nauwelijks genoeg voor één maaltijd. Terwijl er zoveel werk in zat!
Nou ja, de slakken, vogeltjes, konijnen en weet ik veel wie nog meer hebben er wel heel veel plezier aan beleefd, dat dan weer wel.

Maar de magere opbrengst was niet alleen aan vraatzucht te wijten. Ook aan onkunde. Van mij.
Zo heb ik met veel geduld en liefde vermeende meloenenplantjes begeleid van babyzaadje tot forse plant om dan tot de afgrijselijke ontdekking te komen dat het hier om een onverwoestbaar stuk onkruid ging waarvan er verderop wel 62.000 stonden. Tja, buurman kon zijn lachen amper inhouden toen ik hem met trots mijn pas ontgonnen moestuin liet zien toen wij hier net kwamen wonen. Vergeleken met die van hem was dit maar een zakdoekje, en later zag ik hem weleens stiekem van een afstandje gluren tussen de bosjes om te kijken of het nog wat werd, om vervolgens verslag uit te brengen bij zijn vrouw. O, wat zullen ze gelachen hebben om mijn gekneutel.

Maar nu is alles anders, ha!
Nu heb ik een lijfboek: De makkelijke moestuin. Met veel dank aan Jelle staan er inmiddels vier serieuze moestuinbakken waar van alles welig in tiert. En geen slakken, konijnen of wie dan ook die daarvan kunnen knabbelen, want ze kunnen er lekker niet bij.
Geen gespit en geschoffel, geen minzaam gelach van de buren. Wat een weelde...

Wordt vervolgd...









4 opmerkingen:

  1. Michiel16.5.12

    Pas ook op het gevaar van onderuit...., mollen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kan het op deze foto niet zien, maar er staan poten onder de bakken, Michiel! Geen mol die de moestuin van onderuit kan benaderen, gna gna...

      Verwijderen
  2. Claudia19.5.12

    Wat een giller - ik heb toevallig afgelopen week ook zo'n vierkante metertuin in elkaar geknutseld - op wieltjes nog wel, zodat we hem aan de kant kunnen rollen als we zelf in de zon willen zitten. Woensdag heb ik hem ingezaaid en sinds die tijd lig ik regelmatig met de snufferd bovenop Mel's Makkelijke Moestuin Mix om te kijken of er al wat beweegt.... nee dus. Maar ik heb goede hoop, vooral omdat iedereen er zo wild enthousiast over is. Ben benieuwd!
    Groetjes,
    Claudia

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nou zeg, da's inderdaad toevallig! Hier in Frankrijk hoor ik er niemand over en doen ze het nog allemaal op de 'ouderwetse' manier. Gewoon een enorme lap grond waar men dagelijks urenlang in zwoegt en zweet. Mij niet gezien!
    Ik wist trouwens niet dat het in Nederland zo'n hype was. Zo zie je maar! Nu even flink geduld hebben, Claudia. En niet te dicht op de zaadjes loeren, dan kruipen ze in hun schulp...
    Ben benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen