woensdag 30 mei 2012

Moestuinbak op poten

Moestuinbakken op poten

Wat een uitvinding, zo'n moestuinbak... Na drie, vier jaar proberen had ik de moed al opgegeven om ooit nog zelf voor een milieuvriendelijk, biologisch maaltje te kunnen zorgen. Al mijn noeste arbeid werd niet beloond. De jonge slaplantjes werden gewoonweg kaalgevreten door de slakken en de tomatenplantjes kwijnden de een na de ander weg door onduidelijke ziektes. Of het had weer te veel geregend of het was weer te droog. Ik wist het gewoonweg niet meer.

Tot ik op internet bij toeval op de site van Jelle en zijn Makkelijke Moestuin terechtkwam. Het hele idee van een moestuinbak kwam me gelijk erg sympathiek over. De manier waarop hij het beschreef stond me aan. Geen betweter met jarenlange ervaring maar een jongen die op zijn veertiende jaar besloot te gaan tuinieren omdat het hem wel een aardig idee leek om zelf tomaatjes te zien groeien. Van zijn moeder kreeg hij een boek 'Square foot gardening' dat door een Amerikaan was geschreven en dat sprak hem erg aan. Ziedaar, de Makkelijke Moestuin was een feit. Beetje bij beetje werkte Jelle de ideeën verder uit. Het principe is simpel. Zorg voor de juiste mix: vermiculiet, turfmolm en compost.

Vermiculiet


Doe dit in een bak van 1.20 x 1.20 meter. Maak een raster van 16 vakjes. Klaar is Kees!
Nou ja, de voorbereiding kost natuurlijk wel wat meer tijd dan ik het hier voorstel, maar zogauw de bakken met inhoud klaarstaan heb je het belangrijkste werk gedaan en is het verder alleen nog maar kicken! Want nu mogen er plantjes in en zaadjes.

In maart ben ik begonnen en inmiddels eten we iedere dag uit de tuin c.q. bak. Voornamelijk sla, maar ook raapsteeltjes, jonge spinazieblaadjes, aardbeien, munt voor de thee en kruiden als peterselie, basilicum en bieslook. Heerlijk vers en altijd bij de hand.


Verser kan toch niet?

Geen akelige ziektes, slechts een paar slakken (en geen tientallen), geen gespit en geschoffel. Kortom, een ideale manier van tuinieren. Dat de mix een schot in de roos is, kon ik al snel zelf ondervinden. De eerste bak die ik gemaakt had was gevuld met vermiculiet die ik in Nederland gekocht had. Maar ja, dat was een zak van 100 liter, dus daar had ik er maar een van meegenomen. Hier in Frankrijk kon ik in het begin geen adres vinden dus mengde ik de mix met iets anders. Na een paar weken zag je het verschil in resultaat al! In de eerste bak zaten dezelfde slaplantjes en koolplantjes als in de tweede bak, maar in de eerste waren ze (niet overdreven) drie keer zo groot. Daarbij zagen de plantjes er een stuk beter uit. Nou, volgend jaar ga ik de mix van de tweede dus vervangen. Inmiddels heb ik een paar adressen gevonden waar je wel vermiculiet kunt kopen en dat zit dus ook in de overige twee bakken.

In het begin is het wel wat werk en is het best een investering, maar als alles er staat, dan kun je jaren vooruit, want alleen de compost moet regelmatig aangevuld worden. Je kunt ook kleinere bakken maken natuurlijk, voor op 'n balkon, in een klein tuintje of bij de keukendeur.

Goh, het lijkt wel of ik aandelen heb, hehehe. Tot de volgende keer!



14 opmerkingen:

  1. Claudia31.5.12

    Als jij aandelen hebt, dan heb ik ze ook. Twee weken geleden de bakken ingezaaid en alles staat nu al 4 cm hoog! Mijn moeder (nog van het oude moestuinstempel) geloofde het pas toen ze het zag. Volgend jaar minimaal een bak erbij - met aardbeien. Mmmm...
    Moestuin-ze!
    Groetjes,
    Claudia

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Claudia,
      Wat dat betreft kunnen de oudjes nog iets van de 'jonkies' leren! Nooit meer spitten en de spit krijgen, daar teken ik voor!
      Wat leuk dat je ook zo enthousiast bent, ga zo door en gij zult spinazie eten... en sla... en tomaten...
      doei

      Verwijderen
    2. Hai Annette,
      dat is dus waarom het bij mij niet wil lukken... Ik heb 2 bakken gemaakt maar ik heb geen vermiculiet kunnen vinden in de buurt. Dus ik dacht dat het met tuingrond/turf/compost ook wel zou lukken. Nou, mooi niet dus. Waar heb jij je vermiculiet gekocht? Bij de Casto in Roanne zouden ze het moeten hebben vlgs het internet maar toen ik daar aankwam, bleken ze er nog nooit van gehoord te hebben.

      Verwijderen
    3. Hoi Liesbeth,
      Ja, klopt. Het is niet eenvoudig om hier in Frankrijk aan vermiculiet te komen. Bij de Bricomarché vroeg ik ernaar en daar werd me verteld dat ze het niet hadden.... Totdat ik een andere keer bij de bouwproducten liep te kijken en daar plotsklaps zakken vol met het door mij zo gezochte vermiculiet gewoon zag liggen... Nou ja! Ik weet niet wat de Casto is maar bij bouwwinkels of hoe heten die grote zaken, hebben ze het over het algemeen wel. Maar dan niet bij de tuinproducten, maar bij het cement en dat soort dingen. Het is ook isolatiemateriaal.
      Sterkte ermee!
      Annette

      Verwijderen
    4. Anoniem24.2.13

      Het is een product dat in de bouw gebruikt wordt om onder andere chape geluidstechnisch te isoleren

      Verwijderen
  2. Wat ziet dat er goed uit! Dat wil ik ook:-)!

    We komen graag eens langs, proeven!
    Veel groeten van een andere Claudia

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi andere Claudia :)
      Ik moet je zeggen dat ikzelf ook verbaasd ben dat het zo groeit allemaal. Wat een verschil met de 'ouderwetse' moestuin! Elke dag weer een verrassing als ik ga kijken...
      xxx
      Kom maar gauw proeven!

      Verwijderen
  3. Hé dat is leuk om te lezen dat het bevalt, het staat ook bij ons op het lijstje :-)
    Groeten uit La Verrerie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je zult er geen spijt van krijgen, Mirjam! Als je advies nodig hebt dan geef je maar een gil...
      groetjes,
      Annette

      Verwijderen
  4. Toch maar eens komen proeven deze zomer. Wat staat er zoal op het menu?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vooraf brandnetelsoep, dan kikkerbilletjes, vervolgens escargots in knoflooksaus en als toetje spinnenkoppen in een fruitig aarbeienbedje, hahaha

      Verwijderen
  5. Ingrid28.6.12

    hoi Annette, leuk hoor die blog over de etage-tuin!! Misschien ga ik er ook eens mee beginnen........
    groetjes,
    Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja, leuk tuinieren is dit hè. Ik doe het ook op deze manier.
    In bakken en potten. Zodat de konijnenfamilie er niet bij kan. :-)
    Mooie blog, leuke informatie!

    groet van een medetuinierster!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. hoi Nancy, dank voor je reactie, jij ook veel tuinplezier dit jaar!
      groetjes
      Annette

      Verwijderen