dinsdag 26 juni 2012

Bouw van de paalhut oftewel cabane sur pilotis...

maquette paalhut

Een jaartje geleden werd ik op een ochtend wakker met een opeens zeer dringende wens: 'ik wil een paalhut'. Nou ja, vreemd natuurlijk, haha...
Toch besloten we deze plotseling opgekomen gedachte serieus te nemen en er eens goed over na te denken. De ruimte ervoor hadden we in overvloed.

oude foto van de tuin


Geen buren die er last van zouden hebben en wat is er mooier dan daar midden in de natuur te zitten, omringd door bomen, planten, het concert van honderden vogeltjes en wie weet af en toe een hertje dat komt buurten.

Om alvast 'droog' te oefenen priegelden we een maquette in elkaar. Rens het stevige onderste gedeelte en ik het wiebelige bovendeel. Leuk! We gaan door!
Met het gratis te downloaden tekenprogramma SketchUp ontwierp ik onze droomhut. Jaaa, zelfs een digibeet als ik kan het, dus dan kan iedereen het! Jij ook!

ontwerp paalhut

Al doende werden we alleen maar enthousiaster, dus gingen we eens rondneuzen en informatie vergaren. Hoe zet je de palen in de grond? Gewoon in de grond meppen of in beton? Dat laatste was toch niet zo verstandig lazen wij op internet, want hout in beton gaat rotten. Wat nu? Uiteindelijk hebben we de palen op beton gezet.
Binnen no time stond het onderste deel stevig met zijn pootjes op de klei, euh, beton...

passen en meten...

Verder hadden we helemaal geen verstand van bouwen en hebben we al onze kennis en kunde van internet geplukt. Of hier en daar rondgevraagd. En natuurlijk een beetje logisch denken van onszelf erbij.
We wilden iets dat in ieder geval een jaar of vijf overeind zou blijven staan en zoveel mogelijk in de omgeving zou passen. Dus geen kant-en-klaar gefabriceerde blokhut op palen, alsjeblieft niet!

platform paalhut


Dit jaar hebben we de draad weer opgepakt en zijn we verder gaan bouwen.
Daarover de volgende keer meer!





6 opmerkingen:

  1. Vol spanning zit ik te wachten op de vorderingen... Ben benieuwd wat het geworden is, of gaat worden!

    Groetjes vanuit Le Pre Bonnet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hee Cilia, ja, ik zal gauw het vervolg schrijven. Het kostte me zoveel tijd om bovenstaande te plaatsen, dat ik besloot om de rest voor een andere keer te bewaren... Voordat ik de foto's bij elkaar heb gevonden en dan een printscreen maken van het ontwerp. Pfff...
    Grappig, ik zat net een reactie op jouw blog te schrijven. Leuk dat je nu zo'n lange tijd in Frankrijk kunt vertoeven. Is toch heel anders dan een paar weken.
    groetjes weer!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een geweldig idee :-) We gaan dit project zeker in de gaten houden. Inspiratie in overvloed. Op ons terrein staat een boom die zich uitstekend leent om onderdeel te kunnen worden van een dergelijke hut. Succes en ben benieuwd naar de volgende fotoserie.

    Edmond en Mirjam
    Ambiance de Vacances

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zal gauw weer wat schrijven en wat foto's plaatsen! Een boomhut is natuurlijk helemaal te gek. Het is dat we daar geen geschikte boom voor hebben anders hadden wij dat ook gedaan. Ben heel benieuwd naar jullie plannen!
      groetjes

      Verwijderen
  4. Marieke28.6.12

    Wat een gave dingen hebben jullie toch in de tuin staan. Allemaal om jaloers op te worden :)
    Een moestuin in bakken, zodat inderdaad niet alles kaalgevroten wordt (mijn paksoi bestaat alleen nog maar uit een steel zonder bladeren) en ik weet niet of er nou een klein sprietje spinazie groeit of dat het onkruid is (zoals jij ook hebt ervaren).
     
    Ik heb wel stro om de moestuin gelegd, dan kunnen de slakken er niet over gaan. En een compostje van brandnetel met water schijnt heel goed te zijn voor plantjes en tegen ziektes. Ik ga hier dit weekend mee beginnen. Ik zal je laten weten wat het ' powerspul' met de plantjes doet. Maar hebben jullie al in de boomhut gezeten? En hoe hoog is die?
     
    Geniet van jullie heerlijke stek.
     
    Liefs,
    Marie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marieke,
      Wat een enthousiasme, leuk! Dat geeft de burger moed :)
      Nou, ik kan zo 5000 liter van jouw powerspul maken, haha. We hebben hier nog nooit zoveel brandnetels gehad als dit jaar. En wel twee meter hoog. Als je nog nodig hebt...
      Laat het weten als het werkt!
      groetjes,

      Verwijderen