vrijdag 27 juli 2012

Nee, groene vingers heb ik niet. Wel jeukende vingers...


De moestuin zag er zo veelbelovend uit... ach...

Dit jaar heb ik, na jarenlang vruchteloos (...) geploeter in de vette klei, voor het eerst moestuinbakken in gebruik omdat het maar niet wilde lukken met het tuinieren. Daar heb ik al eerder over geschreven. Wat was ik enthousiast... In het begin...

Alle kool- en slaplantjes groeiden al snel tot volwassen hoogtes en trots plaatste ik foto's. Kijk mij eens voortvarend te werk gaan, wow!
Maar ja, je voelt hem al... De prachtige veelbelovende bloemkolen en broccoli werden langzaam maar zeker steeds grauwer en groeiden nauwelijks meer.
Daar heb ik natuurlijk geen foto's van, haha.
Ook alle andere kolen zaten na een tijdje vol gaten, niet om aan te zien. De koolvlieg, denk ik.

De sla zag er wel prachtig uit en smaakte ook heel goed. Alleen kregen Rens en ik een soort van buikgriep waar we maar niet vanaf kwamen, dus sla werd van het menu geschrapt. De composthoop was er blij mee.
Nou, toen begon het in juni eindeloos te regenen en lieten de tomatenplantjes het stuk voor stuk afweten. In totaal twee zielige tomaatjes gescoord...

Zielige tomaatjes

Moet ik doorgaan? Zucht...
Nu staan er nog courgettes, rabarber, worteltjes, radijsjes en dat soort zaken hun best te doen. Hm, de worteltjes zouden volgens mij al geoogst moeten worden, maar als ik iets dieper graaf zie ik  alleen maar zwaar vervormde zielige oranjebleke stompjes.

Dit worteltje moet gereanimeerd worden!


Moeten wij hier het hele jaar van eten? Nou, ik dacht het niet. Ben je uitgelachen? Dan komt hier het ergste...
Op een gegeven moment had ik zaadjes gezaaid met de bedoeling prachtige blauwe bloemetjes te scoren die ik dan volgend jaar overal en nergens zou kunnen planten. Elke dag werden deze zaadjes met liefde verzorgd, bewaterd en toegesproken. Algauw kwamen er groene sprietjes die in de loop der weken uitgroeiden tot mooie frisgroene blaadjes. Goed zo, plantjes, dat gaat de goeie kant op. Ga zo door!

Myosotis oftewel blauwe bloemetjes. Tenminste, dat was de bedoeling!

Toen ze groot genoeg waren om over te planten in potjes overkwam me echter iets heel vreemds. Ik had al zo'n plantje of zeven verhuisd toen ik het toch wel vreemd vond dat mijn vingers zo begonnen te jeuken en mijn arm ook. Zitten er zoveel muggen hier of hoe zit dat? Toen viel het kwartje...

Brandnetels dus.

Ik had wekenlang brandnetelplantjes zitten opkweken. Brandnetels!!! Waar we er al zoveel van hebben, twee meter hoog. Niet te geloven. Zelfs ik ben nu van mijn geloof gevallen.

Als klap op de vuurpijl kwam buurman zojuist even wat brengen van zijn moestuin... Een zak vol knapperig groene sperziebonen en een fikse sappige komkommer.

Kijk, zo had ik het voor ogen. Toch eens te rade gaan bij die buurman...

Kan iemand mij vertellen wat ik verkeerd doe?




16 opmerkingen:

  1. Hahaha, nee, want t is ons iets te herkenbaar.
    Over tomaten al helemaal maar te zwijgen, die willen veel zon, maar niet teveel en veel regen maar ook niet teveel.
    Een moestuin = ploeteren en frustraties, maar die enkele keer dat het vers op je bord komt maakt veel goed.
    Brandnetels kweken hebben we nog niet gedaan.. Hoewel, jonge brandnetels zijn best lekker...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hihi, ik zou half Frankrijk kunnen voorzien van brandnetelthee en brandnetelsoep! Dank voor je bemoedigende woorden, dat geeft de burger moed!

      Verwijderen
  2. Groene vingers bestaan echt. Ik heb ze ook niet helaas.
    Hent

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is niet anders, Hent.
      Maar ik ga toch eens gluren bij de buurman of hij niet stiekem gif gebruikt...

      Verwijderen
  3. Gif Annette, heel veel gif.
    Nee... grapje, ik denk dat sommige mensen daadwerkelijk groene vingers hebben. Helaas ontbreekt dat bij mij ook, vandaar dat ik dol op wilde tuinen ben. Dat bloeit en groeit als een tierelier. Kruiden gaan me ook redelijk goed af, hahaha... Trouwens brandnetelsoep schijnt ook lekker te zijn ;-) Geen gif gebruiken hoor!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee joh, zeker niet. Er komt echt geen gif onze tuin in.
      Dan maar wat minder tomaatjes... Maar ik zal me eens verdiepen in het biologisch aanpakken van bijvoorbeeld het koolvliegje. Er moet toch een oplossing zijn?

      Verwijderen
  4. Lieve Annette, don't take this too seriously. Nee, serieus: is dit niet het verhaal van ons allen als we aan zoiets nieuws beginnen? Wat is altijd doe: googelen tot ik erbij neerval. Overal is wel goede raad over of een verklaring voor, op internet. Ik vind het een leuk verhaal, en hoop ook dat je het niet opgeeft!
    Ik heb voor het eerst kruiden in de pot opgekweekt. Een derde mislukte, er kwam niks (of ik herken het niet), maar we eten volop munt en basilicum. Hoera! En de siererwt begint na een aarzelend begin nu ook te bloeien. Als ik het kan kun jij het ook! Liefs van Claudia

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nee Claudia, ik geef zeker niet op! Inderdaad is internet een goede informatiebron. Zogauw de grootste drukte hier weer voorbij is, zal ik me daar eens in storten. Dank voor je lieve woorden!
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoihoi,
    Ook ik ben vol goede moed begonnen. Het begin ging flitsend en toen zakte alles in elkaar.
    Ik heb er een blogje over geschreven.
    Wat bleek: mijn compost was niet rijk genoeg.
    Jonge verse compost heeft veel voedingswaarde, oude compost is goed voor de bodemverbetering, maar de voedingswaarde is laag. Sja, dan heb je een bak met 3 bodemverbeteraars maar zonder voeding.
    Dus heb ik in de winter lekker bijgemest met lavameel, koeienmestkorrels en het jaar erop was het al veel beter.
    Nu ga ik met kippetjes en kwartels beginnen, de mest gaat dus ..... in de bakken of composthoop. Geef de moed niet op.
    Het is echt heel leuk en lekker om uit eigen tuin te eten.
    En kies voor groentes die niet te moeilijk zijn. (geen kolen en zo).
    Succes en groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Annette21.2.13

      Inmiddels heb ik wel compost verzameld van het afgelopen jaar, Noortje, maar het is goed om te weten dat dat niet voldoende voedingswaarde heeft. Nou, er lopen hier genoeg koeien rond om wat mest te verzamelen, haha, maar ik denk dat ik dan maar voor de korrels kies.
      We blijven vrolijk voortploeteren! En vanaf dit jaar alleen maar biologisch, jawel.
      jij ook succes het komend seizoen!

      Verwijderen
    2. Compost van keuken/tuin (geen etensresten)schijnt het rijkst te zijn aan voedingswaarde.
      Laatst kreeg ik een tip van een oude Bayern: als de composthoop niet snel genoeg gaat, wat gist kopen en oplossen en op de composthoop gieten.
      Een keer goed omzetten en wat grof tuinmateriaal (versnipperde takken en zo) en fijn materiaal (gedroogd grasmaaisel er doorheen mengen gaat ook heel goed. Binnen 1 dag is mijn composthoop op temperatuur en dat houdt een paar dagen zo aan.
      Als je compost door je bakken werkt: pas op dat je de keverlarven - mochten die erin zitten - eruit haalt. De kippen zijn er dol op :)

      Verwijderen
    3. O, zijn die dikke witte beestjes keverlarven? Toevallig heb ik gisteren de aarde goed omgewoeld en kwam ze tegen. De kippen zaten er bovenop om ze op te vreten. Het was een mooie samenwerking!
      Ik verzamel alle goede raad en hoop dat andere lezers/lezeressen hier ook wat aan hebben!
      Dank voor je tips.

      Verwijderen
  7. Je hebt gewoon hele moeilijke dingen gezaaid en je buurman geeft je 2 dingen die het vrijwel altijd doen. koop je komkommer als klein plantje en dan groeit het zeker (wel een rek in je bak zetten om langs te groeien.) en ook boontjes doen het vrijwel altijd. Worteltjes word in de MM bakken volgens mij niet echt groot, maar ze zijn wel heel lekker. Is het nog wat geworden met je courgette? Die begon hier ook matig, maar uiteindelijk hebben we er flink van kunnen eten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Annette21.2.13

      De boontjes gingen inderdaad beter, maar ook geen enorme oogst hoor! Nee, de courgettes waren ook niks, grr.
      Maar met al jullie raad ga ik dit jaar weer vol energie aan het werk. Ooit wordt het nog wat...
      groetjes

      Verwijderen
  8. Dag Annette,
    Wat sneu dat je superstart niet doorzette vorig jaar! De Makkelijke Moestuin methode is echt super maar inderdaad: de compost is wel heel erg belangrijk!

    De beste tip is zelf je compost maken en daar ook een flinke hoeveelheid (half vergane!) mest aan te te voegen. Paardenmest is helemaal ideaal want die warmt de composthoop lekker op zodat het snel gaat.

    Hou je mix ook flink luchtig. En misschien kan je wat afrikaantjes en goudsbloemen tussen je groentes zetten.

    Je tafelbakken zien er geweldig uit maar je moet ze wel regelmatig water geven. Je worteltjes lijken dat niet gehad te hebben.

    Niet meteen opgeven hoor! Als Jelle het kan kan jij het ook!

    Blijf Jelles website volgen; we geven dit jaar heel veel tips door het jaar heen.

    Succes!

    Saskia (moeder van Jelle van de Makkelijke Moestuin)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk dat je reageert, Saskia! Ik heb al heel wat mensen door kunnen sturen naar jullie website. Het afgelopen jaar was mijn eerste Makkelijke Moestuin-jaar.
      Dit jaar ga ik met alle goede adviezen zeker beter oogsten! Daarnaast richt ik me nu vooral op biologisch tuinieren en permacultuur. Erg interessant allemaal, maar het vraagt een hoop voorbereiding en goed plannen.
      Doe Jelle de groeten!

      Verwijderen