maandag 25 februari 2013

Permacultuur

Niet zo lang geleden kwam ik in aanraking met andere natuurliefhebbers die me op permacultuur attendeerden. Permacultuur? Ja erg hoor, nooit van gehoord. Nieuwsgierig geworden zocht ik op internet naar dit fenomeen en kwam er zodoende achter dat permacultuur 'hot' is.



Hm, zogauw iets hot is, krijg ik de kriebels, geen positieve kriebels. Maar hier ging het niet om iets commercieels. Integendeel zelfs. Permacultuur is namelijk een manier van tuinieren waarbij de mens samenwerkt met de natuur en zo min mogelijk ingrijpt. Dus geen gebruik van chemische middelen om onkruid te verdelgen. Geen monocultuur en haha, zo min mogelijk arbeid. Dat staat me wel aan. De natuur doet het meeste werk.

Het gaat echter verder dan dit. Het is de manier waarop je in het leven staat. Je neemt van de natuur, maar je geeft ook terug. De consument wordt weer burger en ontwikkelt zelf initiatieven om op kleinschalige manier samen met anderen een beter leefklimaat te creëren. Geen bemoeienis van bovenaf, geen regeltjes en wetten... Je helpt elkaar, deelt je oogst, het tuin- en groenteafval gaat naar de composthoop en de compost is weer voor de planten. De kippen eten je etensresten op, leggen eieren, bemesten je tuin en eten het 'on'kruid tussen de grassprietjes weg. En als de kippen geen eieren meer leggen dan... tja, dan zou je hun nek kunnen omdraaien en er een soepje van maken, maar dat kan ik niet over mijn hart verkrijgen. Dus die mogen gewoon blijven rondlopen, vooruit maar!

Ik heb me inmiddels aangesloten bij een permacultuurgroep op Facebook en samen hebben we een document gemaakt waarin de voordelen van stadslandbouw op een rijtje worden gezet, vanuit het Engels vertaald.
Ja, zo zie je maar... Er valt echter nog een hoop te leren. Daar ben ik inmiddels wel achtergekomen. Want als je je tuin zo wilt inrichten dat planten, bomen en struiken goed met elkaar kunnen samenwerken, zul je toch wel wat kennis van de flora moeten hebben. Nu weet ik inmiddels wel het verschil tussen een brandnetel en een bramenstruik (de tuin stond er vol mee) maar heel veel verder dan dat reikt mijn kennis nog niet. Tot mijn schande.

Dus daar moet aan gewerkt worden. Van een lieve oom heb ik al een handig boekje in zakformaat ontvangen waarin allerlei plantjes en bloemetjes staan. Gewapend met dat boekje hoop ik mijn kennis snel op te vijzelen. Eentje heb ik al kunnen determineren (jaja, klinkt wel hè?): het Maarts viooltje. Kwam ik tijdens een wandeling tegen.

Maarts viooltje (Viola odorata)

Nu valt er echter helemaal niets te ontdekken want er ligt een dikke laag sneeuw...

eindelijk sneeuw in Isle et Bardais...

Ook ben ik een nieuw ontwerp aan het maken voor de tuin, waar ik onder andere een kruidenspiraal, fruitboompjes en allerlei eetbare planten en kruiden wil planten en natuurlijk her en der wilde bloemen zaaien. Of de kippetjes braaf van de jonge aanplant afblijven, is natuurlijk wel de vraag.
Voor het huis wil ik, ahum, vraag ik aan Rens of hij een verticale gevel wil maken. Ik zie het al helemaal voor me, daar groeien straks tomaten en bessen, en natuurlijk veel zonnebloemen en vlinderbloemen en allerlei klimplanten vol bloemen...

Zoiets zou mooi alle scheuren in de gevel kunnen 'verbloemen'...


Kruidenspiraal

Genoeg te doen dus!
Mocht je ook geïnteresseerd zijn in permacultuur, dan is er volop informatie op internet te vinden. Ook zijn er veel filmpjes te zien. Een goed startpunt is Permacultuur Nederland, een overzichtelijke site waar je zeker enthousiast van wordt!
Veel tuin- of balkonplezier dit jaar alvast...




6 opmerkingen:

  1. Hahaha Edmond is ook helemaal into de permacultuur!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Thea Bol27.2.13

    Zie er heel goed uit zeker die natuurlijke verticale gevel vind ik een prachtig systeem om tegenop de groeien en bloeien.
    groeten Thea

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar ben ik ook heel enthousiast over. Nu nog uitvoeren, hahaha...

      Verwijderen